Smart Aging Course Directors - Directeurs de cours auprès du programme « Vieillir allumé »
Smart Aging Course Directors – Directeurs de cours auprès du programme « Vieillir allumé »
Volunteer Types: Governance (Boards, Committees)
Organization types: Health and Diseases, Senior Citizens
Long term (6 months to a year)
Application Deadline: September 14, 2022
Posted on:
Description

Are you a people person who prides themselves on their sense of organization and attention to detail?

Do you have experience organizing and MC’ing events?
Would you be comfortable doing a bit of public speaking?
Then we could use your help! We are currently looking for Course Directors who can help host our in-person and online Smart Aging Programs.

Details
The Course Director is the face of the Smart Aging Program. Course Directors attend and oversee the execution of each of the 8 weekly sessions of the Smart Aging Core Program (9 weeks if done virtually).
• Workshops are held on the same day and time for the entire duration of the program. For example, workshops could be held every Tuesday from 1pm to 3pm.
• Course Directors oversee event logistics. They are the first and last ones on the scene. They can expect to work approximately 4 hours per week.

Responsibilities
• ahead of the program, confirming event details with the Director of Education (event date/time, facilitators, location/venue, hospitality arrangements, registration list, Zoom link etc.)
• for in-person sessions only, distributing course materials weekly
• for in-person sessions only, conferring with host venue’s staff to ensure room set-up and take down is done properly and that hospitality/refreshments are provided on the day-of
• liaising with Workshops Facilitators to go over sequence of events and assist with the projection of their PowerPoint presentations (Screen Sharing if done on Zoom)
• recruiting a couple of program participants to take attendance each week
• introduction and concluding announcements: welcoming the group, making housekeeping announcements, introducing the workshop topics, recapping content of the previous week’s workshop, reviewing homework, and introducing facilitators
• reporting back on activities (e.g. how the sessions went, any potential areas of improvement/issues that need to be addressed etc.)

If you are interested in this opportunity, please send an email to our Director of Education, Stéphanie Cadieux, at [email protected]

Êtes-vous une personne entreprenante et fière de son sens d’organisation et son souci du détail?

Avez-vous une expérience en organisation et en animation présentation d’événements?
Vous sentez-vous à l’aise de parler en public à l’occasion?
Si oui, nous avons besoin de votre aide! Nous sommes actuellement à la recherche de directeurs de cours qui peuvent nous aider à présenter nos ateliers « Vieillir allumé » en présentiel et en virtuel.
Détails
Le(la) directeur(trice) de cours est le visage du programme « Vieillir allumé ». Les directeurs de cours doivent accompagner et surveiller l’exécution de toutes les séances de huit semaines du programme de base« Vieillir allumé ». Les ateliers virtuels incluent une semaine supplémentaire d’orientation à la présentation en ligne et sont donc d’une durée de neuf semaines.
• Les ateliers ont lieu le même jour et à la même heure pendant toute leur durée, par exemple le mardi de 13 h à 15 h.
• Les directeurs de cours s’occupent de la logistique des ateliers et doivent donc être les premiers à arriver et les derniers à quitter. Ils peuvent s’attendre à environ quatre heures de travail par semaine.

Responsabilités
• confirmer les détails de l’atelier avec la directrice de l’Éducation du CSV (c.-à-d. date/heure, animateurs, endroit, arrangements en matière d’accueil, liste d’inscription, lien Zoom, etc.);
• s’occuper de la préparation et du rangement requis de la salle (pour les séances en présentiel seulement);
• préparer/distribuer les documents de cours (pour les séances en présentiel seulement);
• communiquer avec le personnel du lieu de présentation de l’atelier au sujet de l’accueil et des rafraîchissements le jour de l’atelier;
• communiquer avec les animateurs pour revoir la séquence des activités, prendre les présences etc;
• accueillir le groupe, communiquer les renseignements d’ordre administratif, introduire le sujet de l’atelier, récapituler le contenu de l’atelier de la semaine précédente, revoir et examiner les tâches que les petits groupes s’étaient auto-assignés, présenter l’animateur;
• demander à quelques participants du programme de prendre les présences chaque semaine (si nécessaire);
• aider les animateurs d’ateliers avec la projection de leurs diapositives PowerPoint (partage d’écran dans le cas de Zoom);
• faire un compte rendu des activités (p. ex., déroulement des séances, aspects à améliorer ou problèmes éventuels à régler etc.).

Si un des postes vous intéresse, veuillez envoyer un courriel à notre directrice de l’éducation, Stéphanie Cadieux, à [email protected]

Contact

Stéphanie Cadieux
@The Council on Aging of Ottawa
Time it will take to contact applicants:
​1-week

Details

This position would be great for: Adults, Person with a disability or medical condition, Seniors (65+)
Number of Positions Available: 5
Good for people interested in: Governance (Boards, Committees)
You will be helping with: Men, Persons with disabilities or medical conditions, Seniors, Women

Volunteer Considerations

  • This position can accommodate persons with a disability
  • Share this volunteer opportunity

    VOLUNTEER EXPO

    Find volunteer opportunities in person on September 23​

    Logo for Volunteer Expo 2022, presented by Volunteer Ottawa.

    Volunteer Expo is back this September 23 at Saint Paul University, 1–5 pm. Join us at this free event and explore volunteer opportunities face-to-face with local organizations! 

    Volunteer Application Form

    Your Full Name*
    Your Email*
    Upload Resume (PDF file only)
    Maximum file size: 5 MB

    Previous Volunteer Experience

    Organization
    Volunteer Role
    What year did you volunteer?
    Other relevant experience

    References 1

    Reference full name
    Relationship
    Phone Number
    Email

    Reference 2

    Reference full name
    Relationship
    Phone Number
    Email